Légüres térben repülünk – Jogi aggályok a repülőtér működése kapcsán
Kiadja: Magyar Természetvédők Szövetsége és a Közép-magyarországi Zöld Kör
A Magyar Természetvédők Szövetsége a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér fejlesztésével kapcsolatos környezetvédelmi jogi helyzet tisztázását kéri a Budapest Airport Zrt.-től. A nemrégiben hozott bírósági ítéletek új megvilágításba helyezték a reptér státuszát, valamint az ehhez nyújtott nemzetközi pénzügyi források helyzetét is: jelenleg a repülőtér környezetvédelmi működési engedély és zajgátló védőövezet nélkül üzemel.
A Magyar Természetvédők Szövetsége (MTVSZ) a nemzetközi pénzügyi támogatások kapcsán régóta figyelemmel kíséri a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér fejlesztését. A beruházás-sorozatot társfinanszírozó Európai Beruházási Bank panaszkezelési mechanizmusa, amelynél az MTVSZ 2020-ban panaszt tett, megállapította, hogy a projekt több ponton megsértette az Európai Unió és a magyar jog környezetvédelmi előírásait. Egyebek mellett a fejlesztés kapcsán nem született környezetvédelmi hatásvizsgálat, és nincs bizonyíték arra nézve, hogy a fejlesztésekre vonatkozó engedélyeztetés során az érintett lakosságot a jogi követelményeknek megfelelően értesítették, bevonták volna a döntéshozatalba.
A fejlesztést, amelyet az Európai Beruházási Bank finanszírozott, az utasforgalmat az eddigi rekord évi 16 millióról 21 millióra, a teherforgalmat pedig évi 250 000 tonnáról 300 000 tonnára növeli. Ennek ellenére a bank korábbi válasza szerint a projekt környezeti és társadalmi hatásai „csekélyek”; a Budapest Airport Zrt. 2022. szeptemberében pedig azt írta, hogy „A Budapest Airport valamennyi fejlesztése és beruházása a hatályos magyar jogszabályoknak és törvényi előírásoknak megfelelően a magyar hatóságok által kiadott engedélyek alapján valósult meg, illetve valósul meg a jövőben is.”
A Kúria 2023. szeptember 13-én hozott ítélete (Kfv.II.37.460/2023/5.) azonban lezárta ezt a vitát, hiszen hatályon kívül helyezte a Budapest Airport Zrt. részére adott környezetvédelmi működési engedélyt. Azóta a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér tehát környezetvédelmi engedély nélkül működik, ami egy sajátos jogon kívüli állapotnak, “légüres térnek” tekinthető.
“Mivel a hatóság mindig a kérelmező által előterjesztett bizonyítékokra alapítja határozatát, így a Budapest Airport Zrt. közreműködése ennek a jogszerűtlen állapotnak a létrehozásában nem vitatható” – áll abban a levélben, amellyel az MTVSZ környezetvédelmi szakjogász közreműködésével fordult a Budapest Airport Zrt.-hez, és amelyben tájékoztatást kér arról, hogy a reptér milyen lépéseket tervez tenni környezetvédelmi jogi helyzete tisztázására, valamint az Európai Beruházási Bank panaszkezelési mechanizmusa 2021. októberi ajánlásainak teljesítésére A levélre október közepe óta nem érkezett válasz.
„Elvárjuk, hogy a Budapest Airport Zrt. vegye komolyan a fennálló törvényeket, társadalmi felelősségvállalását, adjon tájékoztatást arról, mikor és mit tervez a jogi “légüres tér” megszüntetéséért és az érdemi lakossági párbeszéd érdekében, és ezeket a lépéseket haladéktalanul meg is tegye” – mondta Dönsz-Kovács Teodóra, az MTVSZ munkatársa.