Természetvédelem

 Kategória: programok

A KMZK aktívan részt vesz a Magyar Természetvédelem napja kezdeményezésben, ezenfelül a hazai és nemzetközi természetvédelmi folyamatokat nyomon követi, azokba aktívan bekapcsolódik. Természetvédelmi neves napokon, fesztiválokon önkénteseinkkel veszünk részt.

Sikeresen zárult egyesületünk „Civil részvétel a nemzeti biodiverzitás stratégia
végrehajtásában, kiemelt figyelemmel az idegenhonos inváziós fajok visszaszorítására” című, az Agrárminisztérium Zöld Forrás programja által támogatott projektje (projektszám: PTKF 334/2022). Mint ahogy az a projekt címéből is kitűnik, tevékenységeink hangsúlyos eleme volt az inváziós fajokkal kapcsolatos szemléletformálás is, kidolgoztunk egy, a témával kapcsolatos előadást, amely a linken érhető el.

Az interaktív előadás után játékos feladatokat találnak az érdeklődők, amelyek segítik a megszerzett ismeretek elmélyítését. Emellett készítettünk egy társasjátékot is, amelynek táblája innen tölthető le.

A projektet az Agrárminisztérium Zöld Forrás programja támogatta.

Kiállítások fővárosunk természeti értékeiről

A fővárosi és Pest megyei iskolák diákjait, tanárait ill. szülőket megcélozva, a fővárosi védett természeti értékeket bemutató 4 tablóból álló kiállítást, valamint a természetvédők mindennapos küzdelmeit, sikereit szemléltető „Őrzők” kiállítást mutattunk be 7 iskolában/óvodában minimum egy-egy hetes bemutató turnusokon keresztül (a projektben eredetileg 6 kiállítást vállaltunk, de plusz egy iskola hallott a kiállítás lehetőségéről, így nem utasítottuk vissza, a plusz iskola költségeit nem kívánjuk a projektben elszámolni). A kiállítások az MTVSZ által kerültek kidolgozásra, így a projekt időtartamára tőlük béreltük.  A kiállításhoz háttéranyagot és természetvédelmi totót készítettünk, melyet az iskola tanulói kitölthettek, jutalomként kiadványokat ill. kisértékű ajándékokat kaptak (kitűző, képeslap) mely utóbbiakat a projekt keretén belül hoztuk létre. A kiállításokkal vállaltuk, hogy azokat 500 gyerek és tanár megtekinti, de összességében a vállalásokat felülmúlva végül 2549 főt értünk el programunkkal.

Szakvezetett túrák iskolai csoportoknak, háttéranyagokkal

Védett fővárosi területekre hat szakvezetett túrát vállaltunk a projekt időszakban budapesti és Pest megyei iskolák érdeklődő tanulói és tanárai számára. Végül még egy csoport jelentkezett, így összesen hét iskolai kirándulást szerveztünk, amelyeken bemutattuk a kiválasztott helyi védettségű fővárosi területek botanikai, geológiai, állattani értékeit, természetvédelmi jelentőségét (a plusz kirándulás során felmerült költségeket nem kívánjuk a projektben elszámolni). A túrákhoz az iskolák számára előzetesen háttéranyagokat küldtünk, valamint totót állítunk össze, melyet kitöltő diákokat apró nyereményekkel jutalmaztuk (képeslapok, jelvények).  A kirándulásokon 150 fő tanár ill. diák elérését vállaltuk, de végül ennél több, mintegy 208 fő csatlakozott programunkhoz.

Óvodai ismeretterjesztés foglalkozásokkal, foglalkoztató anyaggal

Óvodás csoportok számára vállaltunk oktató foglalkozást, az eredetileg vállalt 4 óvodai csoport helyett 5 csoportnak tartottuk meg foglalkozásainkat (a plusz csoport nem járt plusz költséggel a projekt számára). Az 5 csoport a Monori Kossuth Lajos Óvoda (Búzavirág, Mazsola, Margaréta csoportok) ill. a Zuglói Herminka Óvoda (Őzike, Cica csoportok) középső és nagycsoportos gyerekei köréből került ki, akiknek a Madarak és Fák napjához kapcsolódóan mutattuk be tematikus programunkat. A kb. 45 perces tematikus foglalkozások az alábbiak szerint kerültek kialakításra: rövid bemutatkozást tartottunk a téma bemutatására és felvezetésére a gyerekeknek játékos formában (kb. 10 perc), utána interaktív feladatokkal készültünk a teljes csoportnak – érdekes, izgalmas, játékos kérdésekkel (kb. 5-10 perc), majd kiscsoportos foglalkozások keretében- kézműves, ügyességi, tudásfejlesztő játékokkal – a gyerekek 3 csoportra oszlottak, az egyes csoportok valamennyi állomást végig járták – kb. 25-30 perc

Foglalkoztató készítése az óvodai foglalkozásokhoz

A foglalkozások végén a gyerekeknek apróbb ajándékokat (képeslap) ajándékoztunk, az óvó pedagógusoknak pedig átadtuk a foglalkoztatókat, amelyekkel a témát a továbbiakban mélyebben feldolgozták.

 

Korábbi cikkek